معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات مدیران مدارس، ویژگی آیین نامه جدید مدارس است

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آیین نامه جدید مدارس با رویکرد کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات مدیران و شوراهای مدارس، تدوین، تصویب و ابلاغ  شده است.

موسی‌الرضا کفاش در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش، عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری در حوزه تعلیم و تربیت است، افزود: این شورا متشکل از ۲۲ عضو به ریاست رییس جمهور و ۶ عضو کابینه، تعدادی ازصاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت تشکیل شده و دارای ۸ کمیسیون تخصصی است.

وی عنوان کرد: تهیه پیش نویس اولیه توسط معاونت مربوطه در وزارتخانه بر اساس مطالعات پژوهشی، ارجاع توسط وزیر آموزش و پرورش به شورای عالی، بررسی و تصویب اولیه در یکی از کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی، طرح و بررسی و تصویب در صحن علنی شورا و تایید و ابلاغ توسط رییس جمهور، فرایند تصویب قوانین در شورای عالی آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به تصویب آیین نامه مدارس برای اولین بار در سال ۱۳۷۹ ادامه داد: با توجه به گذشت بیش از ۲ دهه از اجرای این آیین نامه، با هدف چایک سازی و بروز رسانی بر اساس اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین، آیین نامه مورد بازبینی قرار گرفت.

کفاش عنوان کرد: پس از برگزاری بیش از ۵۰ جلسه تخصصی کارشناسی، آیین نامه جدید در ۱۶۰  ماده و ۱۰۸ تبصره در مرداد ماه ۱۴۰۰ تصویب و به مدارس سراسر کشور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: همسوسازی آیین‌نامه با اسناد تحولی، توجه به تحولات محیطی، توجه به اقتضائات حال و آینده دانش‌آموزان، ایجاد بستر قانونی برای تحقق اهداف مدارس از ویژگی‌های آیین‌نامه جدید مدارس است.

کفاش بیان کرد: جلب مشارکت ذینفعان در تعلیم و تربیت، ارتقا جایگاه مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله، افزایش نقش انجمن‌های اولیا و مربیان، شفاف سازی و پاسخگو کردن مدارس از دیگر ویژگی‌های این آیین‌نامه است.

وی اضافه کرد: در آیین نامه جدید تلاش شده است تا نقش مدیر مدرسه از اداره کردن واحد آموزشی به رهبری آموزشی ارتقا یابد تا به جای تمرکز بر ساختارها، به انسان به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی، تمرکز کند.